چه عواملی بر تشکیل نشدن قلب جنین تأثیر می‌گذارد؟

دلایل و علائم تشکیل نشدن قلب جنین چیست؟

علت تشکیل نشدن قلب جنین چیست؟ صدای قلب جنین یکی از آرامش بخش‌ترین صدا‌ها برای مادر است و هیچ احساسی زیباتر از این نیست که بدانید قلب نوزادتان در حال تپیدن است و زندگی در رگ‌ هایش جریان دارد. در واقع تشکیل قلب یکی از مهم‌ترین فرآیندهای رشد جنین محسوب می‌شود و پی بردن به دلایل و علت تشکیل نشدن قلب جنین بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله به شما خواهیم گفت که روند تشکیل قلب جنین چگونه است و چه عواملی بر آن تاثیر گذاراند!

چه عواملی بر تشکیل نشدن قلب جنین تأثیر می‌گذارد؟

علت تشکیل نشدن قلب جنین

اغلب سقط‌های زود هنگام به‌ دلیل بارداری پوچ (هرگز جنین به شکل واقعی شکل نمی‌گیرد) اتفاق می‌افتند. یا این ‌که جنین مراحل اولیه‌ رشد را سپری می‌کند اما قبل از تشکیل قلب، رشد آن متوقف می‌شود و در نتیجه بارداری خاتمه می‌یابد. این مسأله به‌خاطر وجود ناهنجاری در نطفه رخ داده که کاملا تصادفی است. به همین علت مشکلات کروموزومی یا تقسیم غیرطبیعی سلول‌ها ایجاد شده است.

در هر نمونه اسپرم گرفته شده حدود ۳۰ درصد اسپرم‌ها غیر طبیعی هستند یا کیفیت پایینی دارند، با همان استدلال بسیاری از تخمک‌ها نیز این‌ چنین هستند. وقتی یک اسپرم غیر طبیعی یا بی‌کیفیت با هم لقاح یابند، نطفه غیر طبیعی تشکیل خواهد شد و بارداری متوقف می‌شود؛ زیرا بدن شما این ناهنجاری را تشخیص می‌دهد.

خوشبختانه برای اکثر خانم‌ها این نوع سقط تنها یک ‌بار اتفاق می‌افتد. در چنین مواردی مسأله‌ مهم این است که بدانید شما نمی‌توانید از بروز سقط جلوگیری کنید. علاوه بر این سقط جنین در این شرایط بهتر از آن است که یک جنین دارای مشکل داشته باشید.

علائم تشکیل قلب جنین در رحم مادر چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

علائم تشکیل قلب جنین، یکی از مهم‌ترین فرآیندهای سلامت و رشد جنین است و ادامه بارداری به آن وابسته است. پس از هفته هفتم بارداری، علائم تشکیل قلب جنین کم کم شروع به نمایان شدن می‌کند. در این زمان با اینکه قلب جنین دو ماهه در حال رشد است، ولی به دلیل کوچک بودن اندازه‌ی جنین، اسکن قلب به درستی انجام نمی‌پذیرد.

در سونوگرافی بارداری بین هفته ۷ تا ۸ بارداری، قلب جنین قابل مشاهده است. با انجام دادن سونوگرافی واژینال شما حتی می‌توانید در هفته ۶ تا ۷ بارداری هم علائم تشکیل قلب جنین را مشاهده کنید. برای اطمینان کافی توصیه می‌شود که در هفته ۱۲ بارداری هم برای اسکن قلب جنین، به متخصص مراجعه کنید ولی قبل از آن دقت کنید که صدای قلب جنین در سونوگرافی واضح باشد.

چه زمانی برای اولین بار صدای قلب جنین را می‌شنویم؟

پس از 6 هفته از تشکیل شدن قلب جنین، تعداد ضربان آن به 80 بار در دقیقه می‌رسد. و دو هفته پس از آن تعداد ضربان قلب جنین به 150 بار در دقیقه می‌رسد که حدود دو برابر ضربان قلب شما است.

با ادامه روند رشد به احتمال زیاد شما می‌توانید بعد از ماه نهم یا دهم بارداری صدای ضربان قلب فرزندتان را بشنوید. در این زمان ضربان قلب جنین در حدود 170 بار در دقیقه است که با گذشت زمان کاهش می‌یابد. زمانی که در این مرحله از بارداری هستید، پزشک یا ماما با قرار دادن یک گوشی سونوگرافی به نام داپلر روی شکم شما شدت صدای ضربان قلب جنین را تقویت و قابل شنیدن می‌کند.

تشکیل قلب جنین

قلب در اولین مراحل رشد جنین تشکیل می‌شود. قلب از اولین اعضای بدن جنین است که رشد می‌کند. قلب جنین از اولین روزهای تشکیل خود ضربان دارد و از اولین هفته حاملگی خون را به بدن جنین در حال رشد پمپاژ می‌کند. سرعت رشد اولیه جنین به سیستم تغذیه‌ای وابسته است، به این صورت که عملکردی فراتر از انتقال ساده مواد مغذی از یک سلول به سلول دیگر را دارد. از این رو بررسی علت تشکیل نشدن قلب جنین و رشد اولیه قلب و عروق خونی، از مراحل اصلی و مهم در رشد جنین محسوب می‌شود.

قلب جنین ابتدا به شکل یک لوله ساده است. این لوله‌ی ساده طی چند هفته رشد کرده و به یک عضو چهار حفره‌‌ای و دارای مسیرهای خروجی و مجرای بازگشت سیاهرگی تبدیل می‌شود. قلب از سلول‌های اختصاصی واقع در حداقل دو قسمت از بدن جنین رشد می‌کند.

این سلول‌ها با هم ترکیب می‌شوند، تا قلب لوله‌‌ای شکل اولیه را تشکیل دهند. با گذشت زمان برای تشکیل ساختار نهایی قلب، برخی از قسمت‌های آن رشد کرده و تحت فرآیندی بنام حلقه ‌زنی قلب قرار می‌گیرند.

رشد قلب در هر مرحله از این فرآیند می‌تواند تحت تأثیر عواملی قرار گیرد. این عوامل بر چگونگی سیگنال ‌دهی سلول‌ها به یکدیگر، چگونگی جا به جا شدن سلول‌ها در طول فرآیند رشد و همچنین رشد و تقسیم شدن آن‌ها اثر می‌گذارد.

تشکیل نشدن قلب جنین

سقط فراموش شده :

سقط فراموش شده یکی از شایعترین انواع سقط جنین در زنان بوده و به مواردی اطلاق می شود که جنین داخل کیسه حاملگی تشکیل شده اما ضربان قلب در سونوگرافی دیده نمی شود. در واقع قلب جنین تشکیل شده اما پس از مدتی از کار افتاده است. علت اینکه به آن سقط فراموش شده می گویند این است که مادر هیچ علامتی از جمله درد و خونریزی ندارد و از چنین اتفاقی بی اطلاع است .

تشخیص سقط فراموش شده :

عدم تشکیل قلب جنین در اوایل بارداری و یا سقط فراموش شده ، در سونوگرافی بطور اتفاقی تشخیص داده می شود. این اتفاق معمولا در اوایل بارداری ( حدود 6 هفتگی ) و یا قبل از سه ماهه اول حاملگی می افتد . هرچه سن حاملگی بالاتر رود احتمال ایست قلب جنین و سقط کمتر می شود. جهت اطمینان از عدم ضربان قلب جنین ، دو سونوگرافی که با فاصله و توسط دو فرد متفاوت انجام شده باشد ، ضروری است.

علایم سقط فراموش شده :

همانطور که اشاره شد معمولا مادر باردار هیچ علامتی از خونریزی و درد ندارد تنها ممکن است بعضی خانمها برطرف شدن علایم بارداری مانند تهوع و استفراغ و ویار حاملگی و یا سبک شدن پستانها را ذکر کنند. ممکن است چند هفته از مردن جنین داخل رحم گذشته و مادر متوجه آن نشده باشد. گاهی ممکن است لکه بینی قهوه ای رنگی وجود داشته باشد که برای تشخیص سقط ، تیپیک نیست.

خلاصه علل تشکیل نشدن قلب جنین

علل سقط فراموش شده یا تشکیل نشدن قلب جنین بطور کامل مشخص نیست اما گاهی اختلالات کروموزومی جنین باعث عدم تشکیل قلب جنین و یا عدم رشد جنین می شوند. علل مادری شناخته شده که ممکن است باعث سقط شوند شامل :

دیابت

کم کاری تیروئید

ضربه فیزیکی و یا تصادف

اختلالات خود ایمنی

اختلالات انعقادی

مصرف سیگار

  • افزایش سن مادر و پدر

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "چه عواملی بر تشکیل نشدن قلب جنین تأثیر می‌گذارد؟" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "چه عواملی بر تشکیل نشدن قلب جنین تأثیر می‌گذارد؟"، کلیک کنید.