عزت نفس و دوری از ذلت از پیام های مهم عاشورا است – خبرگزاری ری رایت | اخبار ایران و جهان

عزت نفس و دوری از ذلت از پیام های مهم عاشورا است - خبرگزاری ری رایت | اخبار ایران و جهان

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد میرعمادی در گفت‌وگو با خبرنگار ری رایت با اشاره به درس‌ها و پیام‌های عاشورا گفت: از پیام‌های مهم عاشورا حفظ عزت نفس و دوری از ذلت و خواری است.

استاد حوزه علمیه قم گفت: شعار امام حسین علیه السلام این است که می‌فرماید «الا و ان الدعی وابن الدعی قد رکز بین اثنتین بین السله و الذله هیهات منا الذله»

وی بیان کرد: از ویژگی‌های امام حسین علیه السلام این بوده است که هرگز زیر بار زندگی ننگین نرفت و فرمود «موت فی عز خیر من حیات فی ذل، مرگ با عزت بهتر است از زندگی با ذلت است.»

حجت الاسلام میرعمادی با اشاره به عوامل عزت و ذلت گفت: ارتباط با خدا منشأ اصلی عزت و دوری از خدا مایه ذلت و خواری است و خداوند در قرآن می‌فرماید «من کان یرید العزه فلله العزه جمیعاً.»

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اطاعت از خدا مایه عزت و معصیت خدا باعث ذلت و خواری است افزود: بر اساس روایات، گناه سبب تیرگی و قساوت قلب و موجب محرومیت از معنویت و روزی حلال است و گناه سبب مبتلا شدن به بلاها و گرفتاری‌ها و کوتاهی عمر و سرانجام موجب خشم و لعن خدا و جهنمی شدن انسان می‌شود و گناه انسان را در دنیا و آخرت ذلیل و خوار و رسوا می‌سازد.

وی ادامه داد: عفت، پاکدامنی و غیرت موجب عزت در مقابل بی‌حیایی و بی‌عفتی سبب ذلت و خواری است‌

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه عفت و پاکدامنی اقسامی دارد گفت: عفت در پوشش و لباس، عفت در گفتار و زبان، عفت در نگاه و چشم، عفت در رفتار و عمل از جمله اقسام عفت و پاکدامنی است.

حجت الاسلام میرعمادی افزود: انسان عزیز کسی است که خود را آلوده به گناه و حرام نمی‌کند و در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم چند نفر جاسوس را دستگیر کردند که پیامبر دستور دادند همه آنها را اعدام کنند، مگر یک نفر او را آزاد کنند وقتی علت را پرسیدند فرمود، این مرد ۵ خصلت دارد غیرت شدید، سخاوت وبخشش، اخلاقی نیکو، صداقت و راستگویی و شجاعت.

وی اضافه کرد: در این ماجرا چون این شخص پاکدامن و دارای غیرت شدید بود پیامبر او را آزاد کرد و این نشان دهنده اهمیت عفت و پاکدامنی است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "عزت نفس و دوری از ذلت از پیام های مهم عاشورا است – خبرگزاری ری رایت | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "عزت نفس و دوری از ذلت از پیام های مهم عاشورا است – خبرگزاری ری رایت | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.