اعلام نتایج اولیه آزمون ارشد و دکتری 1403 تا پایان اردیبهشت/ علوم انسانی ها؛ بیشترین آمار شرکت کننده

رییس سازمان سنجش در حاشیه بازدید از کنکور:

اعلام نتایج اولیه آزمون ارشد و دکتری 1403 تا پایان اردیبهشت علوم انسانی ها؛ بیشترین آمار شرکت کننده

معاون وزیر علوم گفت: نتایج اولیه آزمون دکتری به علت نیمه متمرکز بودن اواخر اردیبهشت اعلام می شود تا دانشگاه تا نیمه مرداد فرصت مصاحبه با دانشجویان را داشته باشند و نتایج نهایی آزمون ارشد و دکتری 1403 اوایل اردیبهشت اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری ری رایت، عبدالرسول پورعباس، رییس سازمان سنجش آموزش کشور صبح امروز (جمعه، 4 اسفند 1402) در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی کنکور کارشناسی ارشد 1403 در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهیدبهشتی، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: صبح امروز آزمون کارشناسی ارشد 1403 آغاز می شود، حدود 476 هزار داوطلب در آزمون شرکت خواهند کرد که 45 هزار نفر از آنها در نوبت بعد از ظهر آزمون که رشته های شناور هستند شرکت می کنند.

وی افزود: آزمون ارشد و دکتری 1403 در 1340 حوزه امتحانی برگزار می شود که 54 درصد کل داوطلبان خانم و 47 درصد آقا هستند، در مجموع 45هزار داوطلب در استان تهران در آزمون شرکت می کنند.

معا ون وزیر علوم با بیان اینکه بیشترین ظرفیت داوطلبان آزمون ارشد و دکتری 1403 در رشته های علوم انسانی است، تاکید کرد: تعداد کل رشته های ارشد 132 تعداد است که تنوع بسیار زیاد است و امیدواریم داوطلبان با آرامش خاطر آزمون را شرکت کنند.

پورعباس گفت: 151 هزار داوطلب  در آزمون بعد از ظهر شرکت می کنند که 55 درصد خانم و 45 درصد آقا هستند و در حدود 568 حوزه امتحانی برگزار خواهد شد که بیشترین رشته را 49 رشته در علوم انسانی شامل می شود که مجموع کل رشته های دکتری 113 عدد است.

وی درباره اعلام نتایج آزمون ارشد و دکتری گفت: نتایج اولیه آزمون دکتری به علت نیمه متمرکز بودن اواخر اردیبهشت اعلام می شود تا دانشگاه تا نیمه مرداد فرصت مصاحبه با دانشجویان را داشته باشند و نتایج نهایی آزمون ارشد و دکتری 1403 اوایل اردیبهشت اعلام خواهد شد.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور بیان کرد: قرنطینه حدود بیش از یک ماه را برای طراحان سوال آزمون ارشد و دکتری جهت چاپ سوالات در نظر گرفته بودیم که بی نظیر بود و از امروز 4 اسفند 1402 قرنطینه دوم که تصیح و جمع آوری پاسخ نامه است را آغاز می کنیم تا نتایج را اوایل خرداد اعلام کردیم.

معاون وزیر علوم بیان کرد: قرنطینه های طراحان سوالات کنکور ارشد و دکتری از ماه پیش آغاز شد و تا نیمه تابستان به صورت یکپارچه ادامه دارد.

پورعباس درباره نوبت اول آزمون کارشناسی 1403 اظهار کرد: بیش از یک میلیون داوطلب در آزمون اردیبهشت شرکت می کنند و انتظار داریم که مجدد در نوبت دوم آزمون تیر هم شاهد شرکت بیش از یک میلیون داوطلب در کنکور باشیم، این آزمون ها با آزمون های سال قبل پیوند می خورد و داوطلبان با 4 نمره رو به رو خواهند بود.

وی ادامه داد: در مقطع فوق لیسانس حرفه ای با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی سالانه 20 درصد دانشجو اضافه می شود و امسال هم همین روند را اجرایی خواهیم کرد. هنوز دفترچه انتخاب رشته منتشر نشده است و دانشگاه ها در حال پر کردن پروپوزال خود هستند. سال گذشته در مقطع دکتری 12 هزار دانشجو پذیرش کردیم و در فوق لیسانس نسبت 2 به یک در دانشگاه های دولتی و آزاد پذیرش خواهیم کرد.

پورعباس درباره وظایف سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور گفت: در این سازمان ساز و کاری ایجاد نمی شود، اما مسیولیت ها تا حدودی متفاوت خواهند شد و تعدد آزمون ها بیشتر می شود و حدس می زنیم بخشی از مسیولیت های مابقی دستگاه ها به سازمان سنجش باز گردد. هر چند در گذشته تفویض اختیار می شد و احتمالا همین ادامه یابد که جزییات آن را در آینده اعلام خواهید کرد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "اعلام نتایج اولیه آزمون ارشد و دکتری 1403 تا پایان اردیبهشت/ علوم انسانی ها؛ بیشترین آمار شرکت کننده" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "اعلام نتایج اولیه آزمون ارشد و دکتری 1403 تا پایان اردیبهشت/ علوم انسانی ها؛ بیشترین آمار شرکت کننده"، کلیک کنید.