کاهش آمار فوت ناشی از تصادف نیازمند عزم ملی/ همه تقصیرها را گردن خودروساز نیندازیم

کاهش آمار فوت ناشی از تصادف نیازمند عزم ملی/ همه تقصیرها را گردن خودروساز نیندازیم

تلفات رانندگی به ویژه در ایام تعطیلات عید نوروز به دلیل افزایش ترددها به شدت بالا می روند. در ایران تعداد وسایل نقلیه در حال تردد طبق آمارها به حدود 38 میلیون دستگاه رسیده است و جمعیت نیز طبق آمارهای غیررسمی از مرز 87 میلیون نفر عبور کرده است؛ با این شرایط آمارهای تصادفات به ویژه تصادف های فوتی در نوروز امسال 714 نفر بوده است که نسبت به سال های گذشته روندی رو به کاهش دارد.

به گزارش ری رایت، در ایام نوروز طبق آمارها حدود 502 میلیون سفر انجام گرفته که سهم ترددهای بین شهری و استانی بیش از 477 هزار سفر بوده است. در این بین حدود 100 هزار تصادف رخ داده که باعث مصدومیت 21 هزار و 441 نفر و فوت 814 نفر شده است. آمار تصادف های فوتی در نوروز 1403 نسبت به سال 1402 خوشبختانه کاهشی بوده است، زیرا در سال گذشته 1217 نفر از هم وطنان در ایام نوروز بر اثر تصادف جاده ای جان سپردند.

آیا خودرو تنها عامل تصادف است؟

هر چند آمارهای تصادفات موجب تاسف همگان است اما شاید پرده نادیده این ماجرا، علل تصادفات و سهم بندی آن است! به این معنی که اغلب مسوولان و افراد، ایمنی پایین خودروهای داخلی را دلیل آمار بالای فوتی ها در تصادفات جاده ای ایران می دانند. در حالی که یک خودرو به تنهایی نه عامل تصادف است و نه اسباب فوت.

نگاهی به آمارهای تفکیکی تصادفات در ایران نشان می دهد 52 درصد از علل تصادفات وسایل نقلیه خطای انسانی است. این آمار در جهان تا 67 درصد بالا می رود. از طرفی در حالی که در جهان تنها سه درصد شرایط جاده باعث تصادف می شود، در ایران این آمار به 20 درصد می رسد که نقش وزارت راه را پررنگ تر می کند. جالب آن که تنها 12 درصد وسایل نقلیه در تصادفات ایران نقش دارند که شامل نقص فنی، کیفیت و یا ایمنی پایین می شود.

هر چند در این مدت از خودروسازان به عنوان عامل اصلی تلفات جاده ای نام برده شده، اما شاید وقت آن رسیده باشد که بالاخره نقش دیگر ارگان ها و سازمان ها نیز در این موضوع روشن شود. بدون شک جاده های باکیفیت، اصلاح نور و مسیرها، حتی افزایش جریمه های رانندگی به جهت بازدارندگی رانندگان از تخلف نیز می تواند عاملی برای کاهش تصادفات باشد. این در حالی است که حتی ضعف هایی در امدادرسانی به تصافات نیز وجود دارد که بخشی از آن به دلیل تاخیر در رسیدن تیم های امدادی است.

نقش موتور سیکلت ها و خودروهای فرسوده در آمار بالای فوتی تصادف ها

نکته دیگر این که کاهش آمارهای فوتی نشان از ایمن تر شدن پلتفرم خودروهای داخلی دارد. ایمنی که به دلیل رعایت استانداردهای 85 گانه از سوی سازندگان است. هر چند در این بخش نیز باید آمارها را به تفکیک تحلیل کرد، زیرا بخش زیادی از تصادف های منجر به فوت اساسا مربوط به خودروها نیست و به پای موتورسوارانی نوشته می شود که از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند.

در این بین حتی آمارها نشان می دهد، بخش زیادی از فوتی ها نیز به دلیل فرسوده بودن خودروهای در حال تردد و عدم ایمنی مناسب آن هاست، زیرا در کشور هنوز بیش از 13 میلیون خودرو و موتورسیکلت فرسوده تردد می کنند که بیش از 80 درصد آن ها از امکانات ایمنی حداقلی چون ایربگ و ترمزهای ABS و EBD بهره نمی برند. از این رو جایگزینی خودروهای فرسوده با نمونه های به روز، یکی از مهم ترین راه های کاهش تصادفات است که البته به دلیل شرایط اقتصادی موجود نیازمند عزمی ملی و کمک دولت است.
خطر قطعات یدکی تقلبی برای جان مردم

پلیس راهور نیز قطعا یکی از عوامل مهمی است که می تواند در کاهش آمار تصادفات در ایران نقش آفرینی کند، زیرا قطعا با کنترل مکانیزه راه ها و جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده و فاقد ایمنی حداقلی چون سالم بودن چراغ ها، ترمزها و ادوات کنترلی خودرو ایمنی تردد وسایل نقلیه در جاده ها افزایش پیدا می کند. ضمن این که ارگان هایی چون ستاد مبارزه با کالای قاچاق نیز باید از فروش قطعات یدکی تقلبی بی کیفیت در بازار این قطعات جلوگیری کنند، زیرا یک قطعه یدکی بی کیفیت که عملکرد مناسبی ندارد، خود می تواند موجب بروز یک حادثه ناگوار شود.

دستگاه های مسیول به جای اتهام زنی، همکاری کنند

البته در این میان خودروسازان و قطعه سازان داخلی نیز نباید از نقش خود در تولید خودروهای با کیفیت و تعامل با سایر دستگاه ها غفلت کنند، مسلما پاسکاری و انگشت اتهام به سمت یکدیگر گرفتن، نه تنها گره ای از مسیله تصادفات و فوتی های آن باز نمی کند بلکه با ارایه اطلاعات و تحلیل های مخدوش اجازه تصمیم گیری و حل مسیله را نمی دهد چرا که کاهش آمار فوت ناشی از تصادف نیازمند عزم ملی و دلسوزی همه ارگان ها و دستگاه های دخیل است.

پایان خبر ری رایت

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کاهش آمار فوت ناشی از تصادف نیازمند عزم ملی/ همه تقصیرها را گردن خودروساز نیندازیم" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کاهش آمار فوت ناشی از تصادف نیازمند عزم ملی/ همه تقصیرها را گردن خودروساز نیندازیم"، کلیک کنید.